Rzeczowa współpraca dyrektora przynosi wiele korzyści dla obu stron. Należy uświadomić rodzicom możliwość ich wpływu na jakość pracy szkoły oraz na możliwości współpracy w różnych obszarach np.:
- uzgodnienie oddziaływań domu i szkoły w ramach nakreślonego programu
wychowawczego szkoły i klasy,
- poddawanie się przez rodziców pedagogizacji,
-pomoc rodziców w procesie dydaktyczno-wychowawczym, np. uczestniczenie w zajęciach pozalekcyjnych, w spotkaniach z uczniami, nauczycielami itp.
- organizowanie pomocy materialnej dla szkoły, klasy.
ZADANIA PODEJMOWANE W CELU POZYSKANIA RODZICÓW DO WSPÓŁPRACY:
- Zapoznanie rodziców z ich kompetencjami i stworzenie warunków do korzystania z nich.
- Przekonanie rodziców, że bez współpracy z nimi nie uda się szkole osiągnąć sukcesów. Ukazywanie korzyści płynących z tej współpracy.
- Zmiana formy zapraszania rodziców na zebrania.
- Organizowanie zebrań z rodzicami takich w czasie, których będzie wytworzona
przyjazna atmosfera i zachęcająca do szczerej rozmowy o problemach ich dzieci.
- Znajdowanie cech pozytywnych w każdym uczniu, podkreślanie ich osiągnięć i sukcesów.
- Przeprowadzenie indywidualnych rozmów z rodzicami w warunkach, które dają poczucie spokoju, dyskrecji, bezpieczeństwa , co sprzyja znajdowaniu wspólnych rozwiązań i ustaleń.
- Budowanie autorytetu poprzez rzeczowość i kompetencje, życzliwość i uprzejmość wobec rodziców.
- Organizowanie wspólnych spotkań rodziców, dzieci i nauczyciela wychowawcy.
- Korzystanie z wiedzy i kompetencji dyrektora szkoły, specjalistów od spraw uzależnień w celu rzeczowego i fachowego informowania rodziców o problemach ich dzieci.
SPODZIEWANE EFEKTY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
- udział rodziców w życiu szkoły i klasy,
- samodzielne inicjowanie i współorganizowanie imprez i uroczystości szkolnych oraz klasowych przez rodziców,
- pomoc uczniom w rozwiązywaniu ich problemów szkolnych i osobistych,
- pomoc uczniom w nauce.
- wyciszanie zachowań agresywnych wśród młodzieży,
- korzystanie z możliwości kontaktu z nauczycielami i dyrektorem,
- pozyskiwanie funduszy na potrzeby szkoły i klasy oraz współdecydowanie o ich wykorzystaniu.