Dostosowanie prędkości do warunków jezdnych i widoczności i inne zasady bezpieczeństwa ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Kierując pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, należy zachować szczególną ostrożność. Nawet na przejeździe strzeżonym zdarzają się wypadki (zazwyczaj z niedopatrzenia dróżnika)- stąd zawsze na przejeździe kolejowym należy zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa: * zastosować się do znaku stop (o ile znajduje się na przejeździe) * upewnić się, czy nie zbliża się pociąg lub inny pojazd szynowy Prędkość pojazdu przed przejazdem powinna być taka, aby można go było zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd. Zakazy Kierującemu pojazdem nie może: objeżdżać opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżać na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone; * wjeżdżać na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy; * wyprzedzać pojazdy na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim; * omijać pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie. Powyższe zakazy dotyczą również przejazdu przez torowisko tramwajowe- z zastrzeżeniem, iż dopuszczalne jest wyprzedzanie pojazdów na skrzyżowaniu regulowanym. .