Present simple:
jak masz twierdzenie:
“Susan is playing the violin now.”, to pisząc twierdzenie w czasie present simple pozbywasz się osoby, tzn. “is” oraz od czasownika “playing” odejmujesz końcówkę “-ing” i dodajesz końcówkę “-s”, ponieważ Susan to trzecia os. l. poj.Wyrzucasz również słówko “now”, dlatego, że odnosi się ono do czasu present continuous. Wtedy zdanie będzie wyglądło tak: Susan plays the wiolin.
Przy pytaniu dodajesz na początku zdania tylko operatora “do” lub “does”. W tym przypadku będzie to “does”, ponieważ Susan to 3 os. l. poj. Likwidujesz także końcówkę “-s” przy słowie “plays”, ponieważ gdy używamy operatora to końcówki się pozbywamy.
Does Susan play the violin ?
Tworząc przeczenia dodajemy do operatora słówko “not”.
Susan does not/doesn’t play the violin.
Present continuous:
twierdzenie:
zapomniałeś dodaś osoby, tzn. “is”. Konstrukcja twierdzenia w tym czasie to: osoba/be/czasownik z “-ing”/reszta zdania. Więc powinno być: Susan is playing the violin now.
pytanie:
Tworzymy przez inwersję słówka “be” oraz osoby:
Is Susan playing the violin now ? (zamieniliśmy tylko kolejność “be” i Susan czyli osoby)
przeczenie:
Do słówka “be” dodajemy tylko przeczenie “not”:
Susan is not/isn’t playing the violin now.