1
1
Pytania
1.Napisz, jaką informacją o życiu Immanuela Kanta podaje autor w akapicie 1 ?
2.Wyjaśnij czemu wg Kanta powinna służyć filozofia?(akapit 2)
3. W akapicie 2 Jacek Filek wyjaśnia w czym Kant widział swoje zadanie jako filozofia. Autor tekstu stosuje w tym celu rozbudowaną metaforę. Wypisz z tekstu dwa wypowiedzenia zawierające te przenośnie i ją zinterpretuj.
4. Na podstawie akapitu 2 wyjaśnij sens zdania “Wola moja jest autonomiczna”.
5. Określ, jakie ograniczenia ma sformułowanie przez Kanta prawo moralne (akapit 2).
6. Na podstawie akapitu 3 wyjaśnij znaczenie zdania “Wola moja jest jednak prawodawcza”.
7.Wskaż wypowiedzenie, które opisuje związek między treścią akapitu 2 a treścią akapitu 3.
a)Akapit 3 jest zaprzeczeniem tezy sformułowanej w akapicie 2.
b)Akapit 3 kontynuuje i uzupełnia myśl wyrażoną w akapicie 2.
c)Akapit 3 wprowadza całkiem nowy wątek wobec myśli wyrażonej w akapicie 2.
8.Na podstawie akapitu 4 odpowiedz przed jakim dylematem moralnym stoi człowiek który ustanawia „świat, w którym ludzie działają wedle wprowadzonych i usankcjonowanych przez jego sposób bycia zasad”
9.Jakie koncepcje świata odrzucał Kant? Na podstawie akapitu 5 nazwij i krótko scharakteryzuj trzy z nich.
10.Na podstawie akapitu 5 sformułuj Kantowski imperatyw kategoryczny.
11.Jak według autora tego tekstu, Kant postrzegał rolę miłości? Odpowiedz jednym zdaniem na podstawie akapitu 6.
12.Przytoczony tekst rozpoczyna się od pytań i kończy się pytaniami. Czy funkcja dwóch pierwszych pytań w tekście jest taka sama jak funkcja trzech ostatnich? Odpowiedz uzasadnij.
13.Wyjaśnij czemu służy użycie w ostatnim akapicie różnych zaimków osobowych: nas, ty, ja.
14.Czym są „gadżety intelektualne”, o których autor mówi w ostatnim zdaniu artykułu? Zinterpretuj to wyrażenie.
15.Wyjaśnij jaką funkcję pełni w całym tekście jego pierwszy akapit.
16. Wskaż zdanie, które najlepiej charakteryzuje podstawową funkcję tego tekstu:
a)Podstawową funkcję tego tekstu jest interpretacja filozofii moralnej Kanta.
b) Podstawową funkcję tego tekstu jest przedstawienie niektórych idei filozofii Kanta.
c) Podstawową funkcję tego tekstu jest zachęcenie do ponownego przemyślenia filozofii Kanta.
TEKST
[1]O co chodziło Kantowi? W imię jakiego celu wyrzekł się tego wszystkiego, wokół czego w swym codziennym życiu krząta się człowiek?
[…]
[2]Kantowi nie chodziło o mądrość, która byłaby wewnętrzną sprawą jakiejś filozoficznej szkoły. Filozofia powinna docierać do publiczności i mieć wpływ na jej przekonania. Zadanie swoje widział przeto w dostarczeniu ludziom czegoś na kształt uniwersalnej busoli moralnej, mającej zastosowanie dla każdego i w każdej sytuacji. Nie sposób wędrować bez tej busoli, ale też z niej samej nie wynika, dokąd wędrować. Wola moja jest autonomiczna. Odkryte przez Kanta prawo moralne nie powie mi, co powinienem chcieć. Ono jedynie dopuszcza (bądź nie dopuszcza) czynienie tego, co chcę.
[3]Wola moja jest jednak prawodawcza. Decydując się na czynienie tego, co chcę, niejako ogłaszam: popatrzcie, można postępować w taki właśnie sposób, wedle takiej właśnie zasady. Czy o tym wiem, czy nie, każde moje zachowanie dokonuje się wedle jakiejś zasady i jest zarazem jej uprawomocnieniem, jej upowszechnieniem. Żyjąc tak jak żyję, wprowadzam równocześnie w świat zasadę życia w taki sposób, ustanawiam świat, w którym można tak żyć.
[4]Kantowi idzie o to, by człowiek zastanowił się, czy rzeczywiście chce takiego świata, jaki swym sposobem bycia ustanawia. A kiedy człowiek już jest pewny, że takiego właśnie świata pragnie, to niech się jeszcze zastanowi, czy świat taki, świat, w którym ludzie działają wedle wprowadzanych i usankcjonowanych przez jego sposób bycia zasad, może się ostać. Jeżeli dojdzie do wniosku, że nie chce takiego świata, czy że taki świat nie mógłbym dłużej trwać, to niech owych zasad nie uprawomocnia, nie upowszechnia. Niech swoje życie zmieni.
[5]Stary Kant wierzył, że świat nasz nie jest gospodą, gdzie każdy przybysz zostaje wyparty przez następnego, ani że nie jest więzieniem dla upadłych dusz, ani też domem wariatów, w którym każdy niweczy nadzieję innych i jeszcze tym się puszy, tym bardziej świat ten nie jest też dołem kloacznym, w który ciśnięte zostały wszelkie nieczystości innych światów. Kant przeciwstawiał się rozpowszechniającemu się przekonaniu o beznadziejnym stanie zepsucia rodzaju ludzkiego i żywił “heroiczną wiarę w cnotę”, wiarę w poważanie, jakie wzbudza prawo moralne, ów imperatyw kategoryczny, mówiący, by postępować zawsze wedle takiej zasady, co do której można chcieć, by była prawem powszechnym.
[6]Stary Kant wierzył w “moralną godność miłości”, bowiem “miłość - jako wolne przyjęcie pomiędzy własne maksymy woli kogoś innego - jest przecież niezbędnym elementem dopełniającym niedoskonałość natury ludzkiej”. Nie wierzył natomiast, by ktoś nie skory do życia w sposób moralny, zmienił się pod wpływem sofizmatów, nakazujących obowiązek moralny. Sprzecznością jest przecież nakazać komuś, by czynił coś z miłości i z miłością, by czynił coś z samego uczucia, z poważania.
[7]“Poważanie - pisał Kant u schyłku swego życia - jest bez wątpienia czymś pierwszym, gdyż bez niego nie miałaby miejsca żadna prawdziwa miłość”. Czy jednak dziś Kantowskie aprioryczne prawo moralne wywołuje w nas owo niezbędne dla moralnego życia czyste uczucie poważania? Czy ty i ja, którzy otrzymaliśmy od Kanta ową tak dobrze skonstruowaną busolę moralną, jesteśmy skłonni rzeczywiście z niej korzystać? Czy też stoi ona na półce pośród innych zakurzonych gadżetów intelektualnych?
źródło: Potęga słowa Maiusz Pawłowski 225s.-226s.
zgłoś naruszenie
pytanie zadano 15 miesięcy temu
mmonika1993
90 pkt
Dodaj komentarz
1 odpowiedź:
NajstarszeNajnowszeNajlepsze
-1
prosze niech ktoś to rozwiąże to bardzo ważne.
link |zgłoś naruszenie
odpowiedzi udzielono 13 miesięcy temu
malenka19
Komentarze (1)
Czy ta odpowiedź Ci pomogła?
Twoja odpowiedź:
Jeżeli chcesz wstawić wzór matematyczny, możesz to łatwo zrobić. Sprawdź tutaj jak to zrobić.
[Schowaj podgląd]
strona wiki
Informuj mnie codziennie, czy są jakieś nowe odpowiedzi.
Tagi
czytanie ze zrozumieniem × 14
utworzono
15 miesięcy temu
zaktualizowano
13 miesięcy temu
wyświetlono
1,813 razy
Podobne prace
" Nieczułego na niedolę zwierząt i ludzką niedola nie wzrusza"
Czytanie ze zrozumieniem bardzo proszę o pomoc pilne!!!
Czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem; Bartłomiej Dzik “Niestety, pieniądze dają szczęście” (fragmenty)
Czytanie ze zrozumieniem, moi drodzy.
Proszę o pomoc w poleceniach do tekstu.
Pan Tadeusz - Interpretacja FragmentuTekstu
Probna matura język polski
Odpowiedzialność za słowa
Czytanie tekstu ze zrozumieniem
nauka języka chińskiego |o stronie |faq |skontaktuj się |polityka prywatności |regulamin |mapa | powered by cnprog
Pytania
1.Napisz, jaką informacją o życiu Immanuela Kanta podaje autor w akapicie 1 ?
2.Wyjaśnij czemu wg Kanta powinna służyć filozofia?(akapit 2)
3. W akapicie 2 Jacek Filek wyjaśnia w czym Kant widział swoje zadanie jako filozofia. Autor tekstu stosuje w tym celu rozbudowaną metaforę. Wypisz z tekstu dwa wypowiedzenia zawierające te przenośnie i ją zinterpretuj.
4. Na podstawie akapitu 2 wyjaśnij sens zdania “Wola moja jest autonomiczna”.
5. Określ, jakie ograniczenia ma sformułowanie przez Kanta prawo moralne (akapit 2).
6. Na podstawie akapitu 3 wyjaśnij znaczenie zdania “Wola moja jest jednak prawodawcza”.
7.Wskaż wypowiedzenie, które opisuje związek między treścią akapitu 2 a treścią akapitu 3.
a)Akapit 3 jest zaprzeczeniem tezy sformułowanej w akapicie 2.
b)Akapit 3 kontynuuje i uzupełnia myśl wyrażoną w akapicie 2.
c)Akapit 3 wprowadza całkiem nowy wątek wobec myśli wyrażonej w akapicie 2.
8.Na podstawie akapitu 4 odpowiedz przed jakim dylematem moralnym stoi człowiek który ustanawia „świat, w którym ludzie działają wedle wprowadzonych i usankcjonowanych przez jego sposób bycia zasad”
9.Jakie koncepcje świata odrzucał Kant? Na podstawie akapitu 5 nazwij i krótko scharakteryzuj trzy z nich.
10.Na podstawie akapitu 5 sformułuj Kantowski imperatyw kategoryczny.
11.Jak według autora tego tekstu, Kant postrzegał rolę miłości? Odpowiedz jednym zdaniem na podstawie akapitu 6.
12.Przytoczony tekst rozpoczyna się od pytań i kończy się pytaniami. Czy funkcja dwóch pierwszych pytań w tekście jest taka sama jak funkcja trzech ostatnich? Odpowiedz uzasadnij.
13.Wyjaśnij czemu służy użycie w ostatnim akapicie różnych zaimków osobowych: nas, ty, ja.
14.Czym są „gadżety intelektualne”, o których autor mówi w ostatnim zdaniu artykułu? Zinterpretuj to wyrażenie.
15.Wyjaśnij jaką funkcję pełni w całym tekście jego pierwszy akapit.
16. Wskaż zdanie, które najlepiej charakteryzuje podstawową funkcję tego tekstu:
a)Podstawową funkcję tego tekstu jest interpretacja filozofii moralnej Kanta.
b) Podstawową funkcję tego tekstu jest przedstawienie niektórych idei filozofii Kanta.
c) Podstawową funkcję tego tekstu jest zachęcenie do ponownego przemyślenia filozofii Kanta.
TEKST
[1]O co chodziło Kantowi? W imię jakiego celu wyrzekł się tego wszystkiego, wokół czego w swym codziennym życiu krząta się człowiek?
[…]
[2]Kantowi nie chodziło o mądrość, która byłaby wewnętrzną sprawą jakiejś filozoficznej szkoły. Filozofia powinna docierać do publiczności i mieć wpływ na jej przekonania. Zadanie swoje widział przeto w dostarczeniu ludziom czegoś na kształt uniwersalnej busoli moralnej, mającej zastosowanie dla każdego i w każdej sytuacji. Nie sposób wędrować bez tej busoli, ale też z niej samej nie wynika, dokąd wędrować. Wola moja jest autonomiczna. Odkryte przez Kanta prawo moralne nie powie mi, co powinienem chcieć. Ono jedynie dopuszcza (bądź nie dopuszcza) czynienie tego, co chcę.
[3]Wola moja jest jednak prawodawcza. Decydując się na czynienie tego, co chcę, niejako ogłaszam: popatrzcie, można postępować w taki właśnie sposób, wedle takiej właśnie zasady. Czy o tym wiem, czy nie, każde moje zachowanie dokonuje się wedle jakiejś zasady i jest zarazem jej uprawomocnieniem, jej upowszechnieniem. Żyjąc tak jak żyję, wprowadzam równocześnie w świat zasadę życia w taki sposób, ustanawiam świat, w którym można tak żyć.
[4]Kantowi idzie o to, by człowiek zastanowił się, czy rzeczywiście chce takiego świata, jaki swym sposobem bycia ustanawia. A kiedy człowiek już jest pewny, że takiego właśnie świata pragnie, to niech się jeszcze zastanowi, czy świat taki, świat, w którym ludzie działają wedle wprowadzanych i usankcjonowanych przez jego sposób bycia zasad, może się ostać. Jeżeli dojdzie do wniosku, że nie chce takiego świata, czy że taki świat nie mógłbym dłużej trwać, to niech owych zasad nie uprawomocnia, nie upowszechnia. Niech swoje życie zmieni.
[5]Stary Kant wierzył, że świat nasz nie jest gospodą, gdzie każdy przybysz zostaje wyparty przez następnego, ani że nie jest więzieniem dla upadłych dusz, ani też domem wariatów, w którym każdy niweczy nadzieję innych i jeszcze tym się puszy, tym bardziej świat ten nie jest też dołem kloacznym, w który ciśnięte zostały wszelkie nieczystości innych światów. Kant przeciwstawiał się rozpowszechniającemu się przekonaniu o beznadziejnym stanie zepsucia rodzaju ludzkiego i żywił “heroiczną wiarę w cnotę”, wiarę w poważanie, jakie wzbudza prawo moralne, ów imperatyw kategoryczny, mówiący, by postępować zawsze wedle takiej zasady, co do której można chcieć, by była prawem powszechnym.
[6]Stary Kant wierzył w “moralną godność miłości”, bowiem “miłość - jako wolne przyjęcie pomiędzy własne maksymy woli kogoś innego - jest przecież niezbędnym elementem dopełniającym niedoskonałość natury ludzkiej”. Nie wierzył natomiast, by ktoś nie skory do życia w sposób moralny, zmienił się pod wpływem sofizmatów, nakazujących obowiązek moralny. Sprzecznością jest przecież nakazać komuś, by czynił coś z miłości i z miłością, by czynił coś z samego uczucia, z poważania.
[7]“Poważanie - pisał Kant u schyłku swego życia - jest bez wątpienia czymś pierwszym, gdyż bez niego nie miałaby miejsca żadna prawdziwa miłość”. Czy jednak dziś Kantowskie aprioryczne prawo moralne wywołuje w nas owo niezbędne dla moralnego życia czyste uczucie poważania? Czy ty i ja, którzy otrzymaliśmy od Kanta ową tak dobrze skonstruowaną busolę moralną, jesteśmy skłonni rzeczywiście z niej korzystać? Czy też stoi ona na półce pośród innych zakurzonych gadżetów intelektualnych?
źródło: Potęga słowa Maiusz Pawłowski 225s.-226s.
zgłoś naruszenie
pytanie zadano 15 miesięcy temu
mmonika1993
90 pkt
Dodaj komentarz
1 odpowiedź:
NajstarszeNajnowszeNajlepsze
-1
prosze niech ktoś to rozwiąże to bardzo ważne.
link |zgłoś naruszenie
odpowiedzi udzielono 13 miesięcy temu
malenka19
Komentarze (1)
Czy ta odpowiedź Ci pomogła?
Twoja odpowiedź:
Jeżeli chcesz wstawić wzór matematyczny, możesz to łatwo zrobić. Sprawdź tutaj jak to zrobić.
[Schowaj podgląd]
strona wiki
Informuj mnie codziennie, czy są jakieś nowe odpowiedzi.
Tagi
czytanie ze zrozumieniem × 14
utworzono
15 miesięcy temu
zaktualizowano
13 miesięcy temu
wyświetlono
1,813 razy
Podobne prace
" Nieczułego na niedolę zwierząt i ludzką niedola nie wzrusza"
Czytanie ze zrozumieniem bardzo proszę o pomoc pilne!!!
Czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem; Bartłomiej Dzik “Niestety, pieniądze dają szczęście” (fragmenty)
Czytanie ze zrozumieniem, moi drodzy.
Proszę o pomoc w poleceniach do tekstu.
Pan Tadeusz - Interpretacja FragmentuTekstu
Probna matura język polski
Odpowiedzialność za słowa
Czytanie tekstu ze zrozumieniem
nauka języka chińskiego |o stronie |faq |skontaktuj się |polityka prywatności |regulamin |mapa | powered by cnprog
źródło: