Urząd miasta lub gminy. Odwiedzamy urząd zgodny z naszym miejscem zameldowania. Tam wypełniamy formularz EDG-1, to on będzie nam towarzyszył przez resztę procesu rejestracji. Jest to też jednocześnie wniosek o nadanie numerów regon i NIP. To umożliwia nam np. wykonanie pieczątki firmowej, która przyda nam się w kolejnych etapach zakładania firmy. Po wypełnieniu formularza jesteśmy też automatycznie zgłaszani do ZUS. Nie oznacza to jednak, że wizyta w nim czy skarbówce nas ominie.
Bank. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów nie ma obowiązku, aby nasza firma miała konto bankowe. Jednak w większości przypadków takie konto jest konieczne choćby po to, żeby przedsiębiorstwo mogło dokonywać rozliczeń z klientami. Powinniśmy mieć świadomość, że już w banku możemy być poproszeni o podanie numerów NIP i regon. Wynika to z wewnętrznych regulaminów instytucji finansowych. Poproszeni zostaniemy też o: odpis zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, odpis zaświadczenia o nadaniu numeru regon, dowód osobisty, pieczątkę firmową, złożenie wzorów podpisów osób mających dostęp do firmowego konta.
Urząd skarbowy. Pomimo nadania numeru NIP po wypełnieniu formularza EDG-1 w gminie i tak musimy odwiedzić skarbówkę. Wybieramy tam formę opodatkowania naszych dochodów i ewentualnie rejestrujemy się też tam jako płatnicy podatku VAT. W zależności od rodzaju prowadzonej przez nas spółki w skarbówce wypełniamy też formularz NIP-1, 2 lub 3. Urząd skarbowy informujemy też o następujących danych (lub ich zmianach): numerach firmowych kont, danych kontaktowych, danych naszego biura rachunkowego, danych o prowadzonej przez nas dokumentacji podatkowej.
ZUS. Dokonujemy tu zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego. Żeby to zrobić, musimy wypełnić kolejne formularze. Ich nazwy to ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Można je pobrać z internetu i zanieść już wypełnione do odpowiedniego okienka.
Państwowa inspekcja pracy. Jeżeli zamierzamy zatrudnić pracowników, zobowiązani jesteśmy powiadomić PIP o swojej nowej firmie w terminie 30 dni od rozpoczęcia działalności. Robimy to na piśmie. Musi się w nim znaleźć: miejsce działalności, jej rodzaj i zakres. To samo czeka nas w powiatowym sanepidzie.
Jeśli dobrze pójdzie, z wszystkimi formalnościami powinniśmy uwinąć się w tydzień.