Witam.
Mam zadanie dotyczące interpretacji wiersza Wisławy Szymborskiej “Głos w sprawie pornografii”, jest dokładnie 8 pytań. Ślęczę jeszcze nad językiem niemieckim i po prostu już nie dam rady tego zrobić.Bardzo Was proszę, jeśli ktoś z Państwa posiada chęci, czas oraz wiedzę to byłabym bardzo wdzięczna. Poniżej przedstawiam wiersz oraz zadania ( konkretne odp. bez lania wody jak to mówią )
Z góry dziękuję za każdą udzieloną odpowiedź, bardzo mi zależy.
Pozdrawiam Agata Krusz
Głos w sprawie pornografii
Głos w sprawie pornografii
Nie ma rozpusty gorszej niż myślenie.
Pleni się ta swawola jak wiatropylny chwast
na grządce wytyczonej pod stokrotki.
Dla takich, którzy myślą, święte nie jest nic.
Zuchwałe nazywanie rzeczy po imieniu,
rozwiązłe analizy, wszeteczne syntezy,
pogoń za nagim faktem dzika i hulaszcza,
lubieżne obmacywanie drażliwych tematów,
tarło poglądów - w to im właśnie graj.
W dzień jasny albo pod osłoną nocy
łączą się w pary, trójkąty i koła
.
Dowolna jest tu płeć i wiek partnerów.
Oczy im błyszczą, policzki pałają.
Przyjaciel wykoleja przyjaciela.
Wyrodne córki deprawują ojca.
Brat młodszą siostrę stręczy do nierządu.
Inne im w smak owoce
z zakazanego drzewa wiadomości
niż różowe pośladki z pism ilustrowanych,
cała ta prostoduszna w gruncie pornografia.
Książki, które ich bawią, nie mają obrazków.
Jedyna rozmaitość to specjalne zdania
paznokciem zakreślone albo kredką.
Zgroza, w jakich pozycjach,
z jak wyuzdaną prostotą
umysłowi udaje się zapłodnić umysł!
Nie zna takich pozycji nawet Kamasutra.
W czasie tych schadzek parzy się ledwie herbata.
Ludzie siedzą na krzesłach, poruszają ustami.
Nogę na nogę każdy sam sobie zakłada.
Jedna stopa w ten sposób dotyka podłogi,
druga swobodnie kiwa się w powietrzu.
Czasem tylko ktoś wstanie,
zbliży się do okna
i przez szparę w firankach
podgląda ulicę
.
1.Rozstrzygnij, czy język, którym posługuje się podmiot, jest współczesny, czy przestarzały.
Spróbuj na tej podstawie określić, kim jest osoba mówiąca w wierszu.
2.Wypisz z utworu określenia związane z erotyzmem. Podaj ich niedosłowne, alegoryczne znaczenia.
3.Jaki jest sens użycia pojęcia “pornografia” jako alegorii myślenia?
4.Na czym polega ironia i humor w utworze? W kogo są wymierzone?
5.Wyjąśnij, jakie książki bawią zgromadzonych na schadzkach ( wersy 21-27 ).
6.Określ, czym różni się wypowiedź podmiotu w wersach 28-39 od wypowiedzi wcześniejszej.
7.Jakie postulaty etyczne wobec ludzi myślących zawiera wiersz?
8.Jakie prawdy o kondycji człowieka współczesnego niesie?
Z góry dziękuję za każdą udzieloną odpowiedź, bardzo mi zależy.
Pozdrawiam Agata Krusz
źródło: