Potrzebuje to jeszcze na dzisiaj
Zad.1 Dopisz wyrazy bliskoznaczne do podanych czasowników, a następnie ułóż z nimi zdania. Użyj konstrukcji mowy zależnej. Podkreśl spójniki łączące zdanie nadrzędne z podrzędnym.
odrzec…
zapytać…
poprosić…
Zad 2. Który z bohaterów literackich wypowiedział przytoczone słowa? Przedstaw okolicznoścu, w jakich zostały one wypowiedziane, używając kontrukcji ,owy zależnej. Zapoznaj się z przykładem.
Carpe Diem. Chwytaj dzień - profesor Keating podczas pierwszej lekcji angielskiego zapytał uczniów, czy wiedzą, co znaczy carpe diem, a potem teatralnym szeptem nakazal im, aby chwytali dzień.
Bo kto nie był ni razu człowiekiem, temu człowiek nie nie pomoże.
…
…
…
…
Bo kto przysięgę naruszy,
Ach biada jezmy, za życia biada!
I biada jego złej duszy.
…
…
…
…
Niech sie dzieje wola nieba, z nią sie zawsze zgadzać trzeba.
…
…
…
…
Matko, w lesie są maliny,
Niechaj idą w las dziewczyny,
Która więcej malin zbierze,
Tę za żonę pan wybierze.
…
…
…
…
Zad.3 W dostępnych ci źródłach informacji sprawdź, kto był autorem przytoczonych słów. Uzupełnij zdania, tworząc kontrukcje mowy niezależnej. Pamiętaj o właściwej interpunkcji i o tym, by w każdym zdaniu użyć innego czasownika wprowadzającego. Zapoznaj się z przykładem.
Jan Kochanowski, wypowiadając sie o swojej poezji, z dumą stwierdzał: “I wdarłem się na skałe pięknej Kalijopy, gdzie dotychmiast nie było znaku polskiej stopy.”
A niechaj narodowie wdży postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają.
Satyra prawdę mówi, względów się wyrzeka. Wielbi urząd, czci króla, lecz sądzi człowieka.
Czucie i wiara silniej mówią do mnie, niż mędrca szkiełko i oko.
źródło: Bliżej Słowa 3